Istoria navigației pe Dunăre – Muzeul de Istorie Galați, 4 noiembrie 2021

Citește, află mai mult despre: navigatie dunare, paul paltanea
Istoria navigației pe Dunăre – Muzeul de Istorie Galați, 4 noiembrie 2021

Expoziția itinerantă Cu vaporul cu abur de la Viena la Constantinopol. Istoria navigației pe Dunăre ajunge la ultima sa oprire, la Galați, la Muzeul de Istorie „Paul Păltănea”.

Expoziţia care prezintă istoria relaţiilor dunărene şi maritime evocă perioada de construire a liniilor de transport cu vapoare cu aburi dintre Viena şi Constantinopol, precum şi dezvoltarea economică a localităţilor dunărene. Datorită aspiraţiilor contelui Széchenyi István de a dezvolta comerţul maghiar, a devenit navigabilă o porţiune de aproximativ 120 de km din Dunăre, aflată între Moldova Nouă şi Drobeta-Turnu Severin.

Pe porţiunea de 120 de km a Strâmtorii Porţile de Fier albia Dunării oferea condiţii extreme de navigaţie: debitul minim era de 2100 de metri cubi, iar debitul maxim atingea şi 16 000 metri cubi pe secundă. Între stânci şi recifuri în unele locuri adâncimea albiei atingea chiar şi 50 m. La Cazane albia avea o lăţime de doar 170 m. După vizita efectuată în zona în 1830 Széchenyi l-a mandatat în 1833 pe Vásárhelyi Pál, să elaboreze planul de regularizare a albiei: să construiască o cale navigabilă pentru vapoare cu aburi pe porţiunea amintită a fluviului. Drumul lui Széchenyi, cum s-a numit ulterior, leagă Baziaşul de Orşova; călătorii parcurgeau această distanţă cu barca sau cu căruţa şi de-abia la Schela Cladova puteau urca din nou în vaporul cu aburi până la Galaţi. În timpul Războiului Crimeii, pentru această porţiune s-au construit la şantierul din Óbuda al DDSG două vapoare speciale cu aburi, cu zbaturi duble, pentru mică adâncime.

În a doua jumătate a secolului al XIX-lea a crescut treptat interesul Monarhiei Austro–Ungare față de Regiunea Dunării și Balcani. Consulul Monarhiei la Galați era totodată diplomat delegat pe lângă Comisia Europeană a Dunării. După regularizarea albiei de la Porţile de Fier ţările dunărene au profitat de forţa de legătură a fluviului, și în urma vapoarelor cu călători au apărut foarte curând și marile vase care desfăşurau un transport de mărfuri din ce în ce mai semnificativ pe Dunăre, pe Marea Neagră, chiar şi în traficul dintre Fiume şi Istanbul.

Expoziţia sintetizează, cu ajutorul unor documente de epocă, experienţele călătorilor de pe vasele cu aburi, oferă o hartă a raportului călătorilor la orient şi la ceea ce este altfel, precum şi a liniilor de demarcare dintre orient şi occident, elementul principal fiind experienţa traversării Cazanelor şi Strâmtorii Porţile de Fier, precum şi relaţia dintre descrierea naturii şi a experienţei de călători. Expoziţia prezintă cu ajutorul obiectelor originale, de epocă, materialului fotografic, orarelor de circulaţie şi a hărţilor călătoriile aventuroase şi relaţiile maghiare de comerţ exterior şi de navigaţie care s-au dezvoltat şi au fost de succes în secolul al XIX-lea, până în anul 1914.

Expoziția va fi vernisată de către:
Cristian Căldăraru (directorul Muzeului de Istorie „Paul Păltănea” Galați)
Kósa András László (directorul Institutului Liszt – Centrul Cultural Maghiar Bucureşti)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed