Cine a fost Mircea Nicolae, pe adevăratul său nume – Ionuț Cioabă

Citește, află mai mult despre: mircea nicolae
Cine a fost Mircea Nicolae, pe adevăratul său nume – Ionuț Cioabă

Ionuț Cioană (1980–2020), care a lucrat ca artist sub pseudonimul Mircea Nicolae, a absolvit Facultatea de Litere, Universitatea București (1998–2002) și a obținut un Master (2002–2004) în Antropologia Spațiului Sacru de la Institutul de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București.

Cu o traiectorie diversă și bogată, a imaginat formate curatoriale care au testat limite instituționale și a fost unul dintre cei mai talentați critici de artă ai generației lui.

A fost doctorand la Universitatea Națională de Arte din București cu o teză despre muncă și libertate artistică în contextul scenei de artă din România, între 1944–2010.

În practica sa artistică dintre anii 2006–2009, Mircea Nicolae a dezvoltat o serie amplă de intervenții în spațiul public și în spații părăsite. Prin gesturi anonime, acestea își propuneau să investigheze structura socio-politică a orașului București, dar și spațiul mai intim al istoriei afective personale.

În perioada 2010-2020, el a produs o serie de lucrări prezentate în diverse spații expoziționale și evenimente precum: Salonul de proiecte, București (2019); Galeria Ivan, București (2017); Galeria Electroputere, Craiova (2015); Vienna Biennale (2015); Spațiul Platforma, București (2015); MUSAC, Leon (2012); Pinchuk Art Centre, Kiev (2011); 32 Edgewood Avenue Gallery, New Haven (2011).

Activitatea lui curatorială a inclus expoziția ‘Mattis Teutsch. Avangardă și realism constructiv’, organizată la Rezidența BRD Scena9, București, în colaborare cu Szilárd Miklós (2019), iar în calitate de critic de artă a publicat în mod regulat texte pe platforma editorială Scena9 în perioada 2016–2020.

O dimensiune poetică a expoziției organizate recent se regăsește în felul în care Mircea Nicolae abordează fenomenul distrugerii, care îl preocupă constant pe toată durata parcursului său artistic. ‘Cioburi’, lucrarea care dă și titlul expoziției, este emblematică în acest sens deoarece artistul și-a reasumat-o peste timp – în 2020, la zece ani după ce a fost concepută – transformând-o într-un manifest al fragilității și al nevoii de protecție și vindecare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed